1e stop: Bogota, Colombia! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jiske en Chris - WaarBenJij.nu 1e stop: Bogota, Colombia! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jiske en Chris - WaarBenJij.nu

1e stop: Bogota, Colombia!

Door: Jiske

Blijf op de hoogte en volg Jiske en Chris

20 Januari 2014 | Colombia, Bogota

Het is 6 uur ´s ochtends, ik word nog steeds wel vroeg wakker vanwege het tijdsverschil. Niet erg, want we hebben weer een avontuurlijke dag voor de boeg! :) Wat het wel betekent is dat ik nu nog even geen foto´s erop zet, omdat mijn toestel in Chris z´n tas zit die nog wel lekker ligt te slapen.

Even een verslagje over onze eerste dagen op het Zuid-Amerikaanse continent!

Prima, maar wel lange vlucht gehad hiernaartoe. ´s Avonds laat aangekomen word je meteen al geconfronteerd met het feit dat zo goed als niemand Engels spreekt, dus dat het zoeken naar een pinautomaat, taxi en het hostel toch echt niet zo gemakkelijk is. Om een uurtje om 11 komen we aan bij het hostel, waar 2 giegelende receptionistes er achter komen dat ze onze bedden nog niet hebben opgemaakt en er vervolgens al giegelend ongeveer een kwartier over doen om de dekens in de hoezen te proppen. Echt een schattig hostel, met verschillende binnenplaatsjes en een dorm met krakende houten bedden, midden in de wijk La Candelaria. La Candelaria is het oorspronkelijke historische centrum, waar allemaal kleine gekleurde huisjes staan aan ´cobblestone´ straatjes, met af en toe een kerk of een historisch gebouw.

De afgelopen dagen hebben we in deze wijk rondgelopen, wat (gratis of heel goedkope) en museumpjes bezocht (waaronder het Botero museum waarvan ik zeker nog wat foto´s ga posten). Het is een beetje een vreemde wijk. ´s Avonds is het verlaten en wordt het ook afgeraden om de straat op te gaan. Overdag was het op zaterdag ook heel rustig, maar op zondag was het helemaal vol met lokalen. Uberhaupt zie je weinig toeristen, of in ieder geval geen Westersen of Aziaten o.i.d.
Gisteren hebben we het treintje de berg opgenomen, waar een kerkje staat ter hoogte van 3100 meter (Bogota ligt op 2600m). Zondag is perlgrimsdag, het was helemaal vol met mensen. Wel een mooi uitzich over de hele staat, die zich met name van noord naar zuid, parallel aan de bergrug, uitstrekt. In de middag een fietstour gedaan, dat was echt een aanrader. Met gevaar voor eigen leven (écht, we gingen snel en er zaten gewoon open putten in de weg!) hebben we allerlei verschillende wijken aangedaan, waardoor je echt een gevoel krijgt voor de diversiteit van de stad. Van mooie verzorgde parken en huizen tot zwervers aan de colombiaanse versie van crack en tienerprostitutie. Een paar jongetjes kwamen een hiphop liedje voor ons zingen voor wat muntjes en we kwamen langs een dansgroep die midden in het park Afrikaanse dansen aan het beoefenen is. De gids vertelde veel over de geschiedenis van het land, wat we niet helemaal goed konden verstaan maar wat in ieder geval erg bewogen overkwam. Ook wees hij de wijken aan waar zelfs hij, als Bogotaan, slechts 1 of 2 keer in zijn leven is geweest omdat het zo vol zit met drugsbendes. En die wijken zijn helemaal niet zo ver van ons schattige kleine wijkje... Hij heeft het over een miljoen vluchtelingen aan de rand van de stad, die overal vandaan zijn gekomen i.v.m. het geweld in sommige delen van het land. Ook vertelt hij over duizenden drugsverslaafden die vanuit een bepaalde wijk verdreven zijn, waar nu een mooi park is met speeltuin en groot voetbalveld. De drugsverslaafden zijn in een andere wijk thuisgebracht. Zo´n fietstour doet je dan wel even anders kijken naar de stad.
Naast het hostel zit een pleintje waar naar verluidt Bogota is gesticht, en waar op zaterdagavond allemaal straatartiesten, jongeren, hippy´s etc. hun kunsten laten zien, een drankje drinken en muziek maken. Erg leuk!
Verder is er hier, in ieder geval van wat ik begrijp uit de Lonely Planet, niet ontzettend veel te zien. De historische en belangrijke gebouwen hebben we in een korte middag gezien (incl congres, presidentieel paleis, paleis van justitie die nog niet zo heel veel jaren geleden is overvallen, rechters doodgeschoten en tot de grond afgebrand, waarna herbouwd). Chris en ik zijn er wel klaar voor om de bus te pakken naar de volgende bestemming!
Het plan is om richting het noorden te vertrekken, een ondergrondse zoutkathedraal aan te doen en te overnachten in Villa de Leyva, een koloniaal dorpje. Zo maken we langzaamaan de tocht naar de Caribische kust!

• 20 Januari 2014 - 13:29

Diny:

Hoi,hoi
    Leuk om wat van jullie te horen. Ik was ook wel erg nieuwsgierig.
    Toch wel heftig wat je over de stad vertelt.
    Leuk hè zo'n fietstour, zie je in korte tijd heel veel en anders dan in een bus.
    Heb je nog last van de hoogte gekregen?
    Zie uit naar de foto's. Wens jullie een goeie trip naar het warme noorden.
    Kus van mij

• 21 Januari 2014 - 15:32

Fleur:

Ja ik wil die fot's ook nog zien!
    Zo'n ondergrondse zoutkathedraal lijkt me erg gaaf om te zien!

Hou je neus uit de poeder!
    Fleur

• 21 Januari 2014 - 16:48

Martine En Harm:

Dag liefjes!

Klinkt wel even als andere koek dan hier zeg... Maar wel vet interessant. Is het daar heel koud omdat je hoog zit, of val t mee?

Maak Chris ff wakker voor de foto's ;)

Wij gaan hier zo slapen (we hebben precies 12 uur verschil, dus das makkelijk onthouden), enjoy the trip!

Liefs,
    Harm en Martine
    (Thailand)

• 21 Januari 2014 - 19:36

Nelly Wildeman:

Hey, Jiske en Chris,
    Al het een en ander meegemaakt, leuk zeg !!!
    Zie met verlangen uit naar foto's.
    Hoe is het weer daar?
    Wat ik ook graag wil weten, hoeveel uur is het daar vroeger?
    Heel veel liefs,
    Mam (Nelly).